Page 17 - DRN Newsletter
P. 17

Sector Scheepsbouw

          De Tweede Kamer heeft op 3 april 2025 de motie van Boomsma (NSC) c.s. aangenomen.


        De Tweede Kamer heeft op 3 april 2025 de motie van Boomsma (NSC) c.s. aangenomen die oproept tot het juridisch
        borgen van ruimte voor kadergebonden bedrijven en bedrijven met een hoge milieucategorie in de komende Nota
        Ruimte. De maritieme maakindustrie wordt hierin expliciet genoemd als sector van strategisch belang.

















        Met deze motie wordt erkend dat maritieme en offshorebedrijven, vaak afhankelijk van watergebonden locaties en
        specifieke infrastructuur, onder druk staan door ruimtelijke transformaties. De Kamer benadrukt het belang van deze
        sector voor de strategische autonomie en het duurzaam verdienvermogen van Nederland.

        De motie sluit naadloos aan bij de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie, waarin wordt gepleit voor ruimtelijke
        bescherming van maritieme bedrijventerreinen. De agenda stelt: “Kades en maritieme bedrijventerreinen zijn
        essentieel. Deze bedrijvigheid kan zich niet verplaatsen en verdient structurele borging in beleid” (p. 21).

        Als NMT-IRO verwelkomen wij dit politieke signaal. Dit is een belangrijke stap om toekomstbestendig te kunnen
        investeren in verduurzaming en innovatie binnen onze sector. Wij bedanken de indieners van de motie, Kamerleden
        Boomsma (NSC), Meulenkamp(VVD) en Vedder(CDA).

        Het blijft een raadsel dat de staat onderzeeboten wil laten maken door het Franse Naval dat een staatsbedrijf is en
        daar kan een privaat bedrijf als Damen uiteraard niet tegenop. Simpel gesteld er is geen gelijk speelveld en noemen
        we dat concurrentievervalsing.

        Als DRN zullen wij de ontwikkelingen blijven volgen.

        Damen Naval heeft twee belangrijke contracten toegekend aan Van Halteren Technologies voor het Anti-
        Submarine Warfare Frigate (ASWF)

                                                              Programma: de levering van ‘Replenishment at Sea’
                                                              (RAS) systemen en ‘Helicopter Transfer Systems’ (HTS).
                                                              De ASW-fregatten, ontwikkeld in opdracht van het
                                                              Nederlandse Ministerie van Defensie voor de Koninklijke
                                                              Marine en de Belgische Marine, vormen een nieuwe
                                                              Europese standaard op het gebied van geavanceerde
                                                              onderzeebootbestrijding.

                                                              Van Halteren Technologies is geselecteerd vanwege de
                                                              expertise en een sterk trackrecord, onder meer door
                                                              eerdere succesvolle samenwerkingen met Damen Naval.
                                                              Recent voltooide het bedrijf met succes de RAS-tests
                                                              voor het Combat Support Ship (CSS) Den Helder. Voor
                                                              het ASWF-programma is de integratie van ‘RAS-receivers’
                                                              in de superstructuren een belangrijke technische
                                                              innovatie.
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22