Page 17 - DRN Newsletter
P. 17
Sector Scheepsbouw
De Tweede Kamer heeft op 3 april 2025 de motie van Boomsma (NSC) c.s. aangenomen.
De Tweede Kamer heeft op 3 april 2025 de motie van Boomsma (NSC) c.s. aangenomen die oproept tot het juridisch
borgen van ruimte voor kadergebonden bedrijven en bedrijven met een hoge milieucategorie in de komende Nota
Ruimte. De maritieme maakindustrie wordt hierin expliciet genoemd als sector van strategisch belang.
Met deze motie wordt erkend dat maritieme en offshorebedrijven, vaak afhankelijk van watergebonden locaties en
specifieke infrastructuur, onder druk staan door ruimtelijke transformaties. De Kamer benadrukt het belang van deze
sector voor de strategische autonomie en het duurzaam verdienvermogen van Nederland.
De motie sluit naadloos aan bij de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie, waarin wordt gepleit voor ruimtelijke
bescherming van maritieme bedrijventerreinen. De agenda stelt: “Kades en maritieme bedrijventerreinen zijn
essentieel. Deze bedrijvigheid kan zich niet verplaatsen en verdient structurele borging in beleid” (p. 21).
Als NMT-IRO verwelkomen wij dit politieke signaal. Dit is een belangrijke stap om toekomstbestendig te kunnen
investeren in verduurzaming en innovatie binnen onze sector. Wij bedanken de indieners van de motie, Kamerleden
Boomsma (NSC), Meulenkamp(VVD) en Vedder(CDA).
Het blijft een raadsel dat de staat onderzeeboten wil laten maken door het Franse Naval dat een staatsbedrijf is en
daar kan een privaat bedrijf als Damen uiteraard niet tegenop. Simpel gesteld er is geen gelijk speelveld en noemen
we dat concurrentievervalsing.
Als DRN zullen wij de ontwikkelingen blijven volgen.
Damen Naval heeft twee belangrijke contracten toegekend aan Van Halteren Technologies voor het Anti-
Submarine Warfare Frigate (ASWF)
Programma: de levering van ‘Replenishment at Sea’
(RAS) systemen en ‘Helicopter Transfer Systems’ (HTS).
De ASW-fregatten, ontwikkeld in opdracht van het
Nederlandse Ministerie van Defensie voor de Koninklijke
Marine en de Belgische Marine, vormen een nieuwe
Europese standaard op het gebied van geavanceerde
onderzeebootbestrijding.
Van Halteren Technologies is geselecteerd vanwege de
expertise en een sterk trackrecord, onder meer door
eerdere succesvolle samenwerkingen met Damen Naval.
Recent voltooide het bedrijf met succes de RAS-tests
voor het Combat Support Ship (CSS) Den Helder. Voor
het ASWF-programma is de integratie van ‘RAS-receivers’
in de superstructuren een belangrijke technische
innovatie.