Page 4 - Albert Niemeyer een leven in de kunst
P. 4

the·art·of·living 80 

Africa - 1987
Afmeting: 157 x 298 cm Oprechtheid
Gevoed  door  zijn  liefde  voor  dieren,  start  hij  samen  met 
 Ingrid  een  dierenasiel,  werkt  vervolgens  in  de  reclame  en  
verhuist naar het Brabantse Ommel, waar hij gaat werken en  
wonen in een gerestaureerde kerk. Uiteraard met Ingrid, zijn 
jeugdliefde,  volgens  Niemeyer  niet  alleen  van  ongeloolijk 
groot belang voor zijn persoonlijke leven maar ook voor zijn  
kunstenaarsbestaan. “Vanaf het moment dat we elkaar ont-
moetten, was zij het die in mij geloofde en dat ook altijd is  
blijven doen.” Ze leefden een bohémien leven, maar tege- 
lijkertijd waren het volgens Niemeyer niet altijd makkelijke 
tijden. Door de steun van Ingrid, maar ook doordat Niemeyer  
zoveel mogelijk bleef werken naast het schilderen, heeft hij 
nooit gebruik gemaakt van welke kunstenaarsregeling dan  
ook. En daardoor ook nooit concessies hoeven doen aan zijn 
creativiteit en uiteindelijke doel. Het tekent de oprechtheid  
van zijn kunstenaarsschap. Toch achtte Niemeyer de tijd nog 
steeds niet rijp voor een professioneel leven in de kunst. Hij 
was  er  niet  klaar  voor;  legt  de  lat  hoog  en  blijft  keihard  
 werken, van ’s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat. Jarenlang  
hield hij zich min of meer verscholen in Ommel. “Ik had  
een duidelijk doel voor ogen”, vertelt hij. “Natuurlijk was er  
vraag  naar  mijn  werk  en  kon  ik  op  verschillende  plekken  
exposeren. Maar ik ging voor de ‘Premier League’.” Die kwam  
met  de  uitnodiging  van  de  gerespecteerde  Eindhovense 
 galerie, Willy Schoots, om te exposeren. Als klap op de vuur- 
pijl stond Relex Modern Art Gallery uit Amsterdam op de  
stoep. Die exposities slaan in als een bom, verkopen volledig  
uit en markeren de start van Niemeyers kunstenaarsschap.  
Niet alleen in Nederland, ook in Europa en zelfs in Amerika 
is er vraag naar zijn werk. 

Reizen
Het  is  ook  de  start  van  een  periode  waarin  verschillende  
 thematische  kenmerken  terugkeren.  Uiteraard  is  daar  de 
 dierenwereld.  Maar  een  lang  verblijf  in  Afrika,  inspireert  
hem  om  ‘de  mens’  centraal  te  stellen  zijn  werk.  In  Zuid- 
Afrika keek hij zijn (schilders)ogen uit. “Onder alle lagen en  
kleuren van de populatie zijn er mooie, lelijke, rijke, arme,  
dikke, dunne, cartoonachtige of levensechte, vriendelijke en  
onaardige  mensen.  Niemeyer  schildert  ze  in  aangename 
 verbazing”, schreven critici destijds. De reizen die hij maakte,  
beïnvloeden zijn werk diepgaand. “In Kenia beleefde ik de  
aarde opnieuw, in Egypte werd ik ontvoerd door de gestruc- 
tureerde chaos en in New York door het goud.” Niemeyer  
schildert  in  die  tijd  met  acrylverf  op  zeer  grote  formaten  
papier. De verf brengt hij niet alleen met kwasten, maar ook  
met zijn handen of direct uit de lacon op het papier aan.  
Zijn schilderijen, die vaak onregelmatige afmetingen hebben,  
worden in perspex kasten gevat. Ondertussen explodeert de 
vraag naar zijn werk. De  belangstelling is zo groot dat hij er  
amper aan kan voldoen. Niemeyer: “Die grote vraag ging 
ten koste van mijn creativiteit. Niet alleen kwam ik onder  
druk te staan, ik vertik het ook om een ‘maniertje’ te ontwik- 
kelen en daardoor de productie op te schroeven. Elk werk  
beschouw  ik  als  mijn  eerste  en  kan  ik  ook  zo  benaderen. 
Daardoor wordt mijn werk geen herhaling van het vorige. 
Vormen die je bij herhaling tegenkomt, zoals de vorm ‘3’  
(symbool voor Afrika) gebruik ik om betekenis te geven aan  
het  werk  waarmee  ik  bezig  ben.  Mijn  werk  roept  nieuwe  
dingen op en ik wil me blijven ontwikkelen.” 

“Wanneer ik  
een lijn zet,  
voel ik waar die  
vandaan komt.”
   1   2   3   4   5   6   7   8