Page 6 - Albert Niemeyer een leven in de kunst
P. 6

the·art·of·living 82 

William Shakespeare 1564 -1616, Interwoven friendship - 2009  
Afmeting: 112 x 151 cm

Opdracht:  ‘Family Portrait’ - 2005 
Afmeting: 205 x 190 cm 

Zorginstellingen
Wederom  gesteund  door  Ingrid  en  door  zijn  streven  naar  
kunstzinnige oprechtheid, trekt hij zich weer terug in zijn  
atelier. Daar werkt hij rustig verder. Op zoek naar nieuwe 
vrijheid begint hij zijn kijk op de wereld te vatten in beelden 
en objecten. Er verschijnt een expositie met thematisch werk 
onder de noemer ’Levenslied’. In de jaren negentig komen  
verleden en heden meer naar de oppervlakte in thema’s als  
‘Vergulde Tranen’ (1993) en ‘Het vlot van Medusa’ (1999). 
Via contacten in de zorgsector, die werk van hem aankoch­
ten, gaat hij eens een kijkje nemen op een gesloten afdeling  
met  dementerende  mensen.  “Kunstenaar  zijn  is  een  erg  
 egocentrische aangelegenheid”, vertelt hij. “Van tijd tot tijd  
voel  ik  behoefte  me  onder  de  mensen  te  begeven  en  op  
 onderzoek uit te gaan. Ik kreeg in verband met een opdracht  
de  gelegenheid  me  tussen  deze  mensen  te  begeven,  ze  te  
 observeren, met ze te werken en het resultaat te verwerken in  
een grote wandschildering.” Over het project werd door de  
stichting  Alzheimer  Nederland  een  boek  en  een  i lm  uit­ 
gegeven.  Dit  betekende  wederom  een  startschot  voor  een 
periode waarin Niemeyer door heel Nederland en België in 
zorginstellingen toegepaste kunst ontwikkelt in de vorm van  
muur­ en plafondschilderingen, beelden en sculpturen. Het  
creatief werken met geestelijk beperkten en de opzienbarende  
positieve effecten die dat heeft op hen, krijgt zelfs een pro­
fessionele inslag. Hij gaat er colleges in geven als gastdocent  
op  verschillende  Brabantse  Hogescholen.  Maar  wanneer 
hij  door  deze  bezigheden  nauwelijks  meer  aan  schilderen  
toekomt,  keert  hij  als  vrijgevochten  kunstenaar  alras  weer  
terug naar zijn atelier. 
Nieuwe periode
Daar begint hij ­ gesterkt door zijn ervaringen in de zorg ­ 
zich verder te verdiepen in het ‘mens zijn’, dat zijn weerslag 
vindt in een nieuwe artistieke periode. “Ik kreeg steeds meer 
de behoefte om de schoonheid van het leven te laten zien”, 
vertelt hij. “De tijd waarin wij leven vind ik hard en cru. In  
mijn  werk  wil  ik  genegenheid  laten  voelen  en  vooral  ook  
laten zien.” Niemeyer’s stijl is momenteel herkenbaarder en 
meer  eigen  dan  ooit.  Indringend.  Expressief.  Veel  lijnen,  
vormen  en  gedaantes  bij  elkaar.  Figuren,  mensen,  dieren, 
soms aangevuld met objecten. Ook het materiaal waar hij  
mee werkt is aangepast. “Ik werk met acrylverf op paneel en  
maak  gebruik  van  gemengde  technieken  en  verschillende  
 materialen,  het  zogenoemde  mixed  media.”  Achter  de  
kunstwerken van Niemeyer schuilt altijd een verhaal, kleine  
anekdotes uit een tegengestelde samenleving. “Als ik werk  
denk  ik  aan  theatergezelschappen  of  eenakters,  i guren  in  
een toebedeelde rol geïnspireerd door oude meesters. Met 
name de laatste acht jaar houd ik me intensief bezig met de  
rust in de schilderkunst uit de 18e eeuw tot de eerste helft  
van de 20e eeuw. Ik vertaal die tijd naar mijn beeldtaal, die  
er met respect anarchie instopt. In de gezichten wil ik ver­ 
schillende uitdrukkingen van de personen of dieren die ik  
maak,  in  één  keer  weergeven.  Het  is  de  mimiek  die  het  
 gezicht  doet  leven.”  Niemeyer  prikkelt  de  fantasie  van  de 
kijker door andere beelden te tonen, dan wij geacht worden  
te zien. “Als ik een schilderij maak, krijg ik er steeds minder 
over te zeggen naar gelang het vordert. Het schilderij wordt  
de baas, ik ben in dienst van het schilderij. Dat boeit me.  
Goede schilderijen maken zichzelf. Het belangrijkste in mijn 
werk is dat de emotie tastbaar moet zijn en voelbaar en dat  
bedoel ik letterlijk. En het mag niet één emotie zijn, maar 
een scala aan emoties.”
   1   2   3   4   5   6   7   8